Zaburzenia pracy nadnerczy przy zaburzeniach autystycznych

Nadnercza to niewielkie gruczoły, które znajdują się przy nerkach a ich podstawową funkcją jest takie regulowanie reakcji organizmu, aby był w stanie radzić sobie ze stresem. Hormony wydzielane przez nadnercza mają wpływ na niemal wszystko, co dzieje się z ciałem – wpływają na przemiany węglowodanów i tłuszczy, dystrybucję magazynowanego tłuszczu, regulację poziomu cukru we krwi, funkcje układu pokarmowego i krwionośnego, równowagę miedzi i cynku. Hormony chronią przed stanem zapalnym i stresem oksydacyjnym a z czasem nadnercza stają się głównym źródłem hormonów  płciowych. Nadnercza wytwarzają następujące hormony:

– adrenalina i noradrenalina – pomagają nam radzić sobie w nagłych stresujących sytuacjach

– DHEA, pregnenolon, progesteron, estrogeny, testosteron – są to przeciwutleniacze, pomagają naprawiać uszkodzone tkanki, działają jako hormony płciowe, niwelują efekty starzenia

– kortyzol – reguluje cukier we krwi, ma działanie przeciwzapalne, reguluje układ krwionośny i nerwowy, odpowiada za reakcje na stres

– aldosteron – reguluje sód, potas i ciśnienie krwi.

Osłabienie nadnerczy ma następujące objawy:

– problemy z porannym wstawaniem

– ciągłe zmęczenie, pomimo dobrego snu

– łaknienie słonych potraw

– depresja

– zwiększony wysiłek, aby zrealizować codzienne czynności

– obniżony popęd seksualny

– obniżona zdolność do radzenia sobie ze stresem

– dłuższe wychodzenie z infekcji

– myśli splątane, brak skupienia

– gorsza pamięć

– brak energii po południu – około 15-16 człowiek zaczyna się czuć jak po tabletkach nasennych

Osoby z autyzmem mogą doświadczać dużego stresu w codziennym życiu, co może wyczerpywać, osłabiać nadnercza, które nie są w stanie produkować wystarczającej ilości hormonów aby normalnie funkcjonować. Osoby przewlekle chore, z osłabionym układem odpornościowym – również ze względu na zatrucie metalami ciężkimi – są podatne na zaburzenia pracy nadnerczy.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *